Ved du hvad definitionen af branding er? Hvad forskellen på branding og markedsføring er? Og er branding overhovedet vigtigt hvis du solo-selvstændig fx behandler, terapeut eller coach?

Jeg vil forsøge at gøre dig klogere på branding i dette indlæg og hvorfor jeg mener, at du som solo-selvstændig skal arbejde med branding.

Hvad er branding?

Helt kort er branding et sæt associationer.

Disse associationer kan være gode eller dårlige. Tænk på et hvilket som helst brand. Du vil straks få en række associationer omkring din opfattelse af brandet, også kaldet brand image.

Eksempelvis IKEA. Der er stor sandsynlighed for, at du vil tænke på Sverige, byg-selv-møbler og kødboller.

Hvad med LEGO? Du vil nok tænke på legetøj, farvede plastik klodser og Billund.
Disse associationer er altså ikke tilfældige. Det er nogle, som et team af brand managers sidder og arbejder med i store virksomheder som IKEA og LEGO.

Du kan også vælge dine associationer selvom du ikke er IKEA eller LEGO.

Hvis en virksomhed har været ude for en shitstorm vil det skabe negative associationer som er afgørende for, om man vælger brandet eller konkurrenten. Og mere end nogensinde før er forbrugere bevidste om hvem og hvad de støtter med deres kreditkort.

Grundlæggeren af Amazon, Jeff Bezos, har en definition af branding, som jeg synes er meget relevant:

YOUR BRAND IS WHAT PEOPLE SAY ABOUT YOU WHEN YOU ARE NOT IN THE ROOM.

Hvad er forskellen på branding og markedsføring?

Da jeg begyndte på mit studie i Branding & Marketing Management, var jeg i tvivl om forskellen på branding og markedsføring, så jeg kan sagtens forstå, hvis du har det på samme måde.

Markedsføring er en bred betegnelse for de aktiviteter, en virksomhed foretager sig i forbindelse med at udbrede og sælge et produkt eller ydelse.

Eksempler på markedsføring kan være at skrive en blog, tilstedeværelse og annoncer på sociale medier, dele flyers ud og andre aktiviteter, der skaber synlighed og udbredelse af dit brand samt salg. Markedsføring er også at finde og arbejde med din målgruppe, så disse aktiviteter bliver udbredt de steder, din målgruppe befinder sig.

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med branding?

Branding handler mere om at tiltrække kunder – at gøre dit brand så lækkert og uimodståeligt, at potentielle kunder tænker “YES du er den rette til at hjælpe mig!”.

Branding handler om at skabe genkendelighed og positive associationer. Du kan derfor arbejde nok så meget med at få dit brand ud, gøre det synligt for din målgruppe, men hvis dine kunder ikke kan identificere sig med dit brand, kan det være afgørende for, om de vælger dig eller konkurrenten.

Når du skal købe et produkt eller ydelse overvejer du b.la.:

  • Kan jeg spejle mig i brandet?
  • Har jeg samme værdier som brandet?
  • Hænger pris og kvalitet sammen?
  • Føler jeg mig tiltrukket?
  • Hvilke følelser får jeg, når jeg køber dette?

Branding er et vigtigt redskab for dig, fordi det giver dig kontrol over hvilke associationer der forbindes med dit brand og dermed om man føler sig tiltrukket af dit brand. Her er vi tilbage til de gode og dårlige associationer.

Personlig branding

Jeg arbejder dagligt med behandlere, terapeuter og coaches som sælger ydelser og dermed også sælger sig selv. Derfor er det utroligt vigtigt, at snakke om personlig branding.

Mennesker køber af mennesker, og det er derfor vigtigt at bruge dig selv i din branding for at fremstå autentisk og skabe tillid.

Du vil derfor tiltrække dem, der kan spejle sig i dit brand og de værdier du har. Det giver derfor god mening at sætte dig ned og overveje, hvad du gerne vil opfattes, hvilke associationer du vil skabe og hvad du vil signalere.

Dit brand består af to dele

Det du kan se med det blotte øje, herunder logo, farver, fonte, stil/udtryk, former, billeder etc. Alt det visuelle, der skal tiltrække dine kunder før du har sagt et ord.

Det, du ikke kan tage og føle på så som værdier, merværdi, følelser og relationer. Alt det, der er knyttet til den oplevelse, dine kunder får i samspil med dit brand.

Det er vigtigt at arbejde med begge dele af dit brand for at have et helstøbt brand.

Kunne du tænke dig, at tiltrække flere drømmekunder?

Kom igang i dag med online kurset: Tiltræk dine drømmekunder ved at skrive dit op til mit nyhedsbrev.

Ta’ endelig et kig rundt på min hjemmeside, hvor du finder sessioner og forløb der hjælper dig med at tiltrække flere drømmekunder og skabe den virksomhed, du drømmer om.

Har du nogle spørgsmål til branding, er du velkommen til at skrive en kommentar.