Jeg hører ofte selvstændige spørge om hvor meget de skal dele på sociale medier. Hvor grænsen går mellem at fremstå professionel og samtidig være autentisk, relaterbar og måske endda fortælle sin egen historie? Hvor meget man skal vise “behind the scenes”?

Jeg synes det er et utroligt spændende emne og noget jeg selv tænker meget over når jeg selv deler på sociale medier.

Hvis du har en servicevirksomhed hvor du er ansigtet udadtil, så kommer du ikke udenom at skulle balance med de 3 P’er: Professionel, personlig og privat.

Lad os dykke ned i de 3 P’er og hvordan du kan bruge dem på bedste vis. I slutningen af blogindlægget giver jeg dig tips til, hvordan du balancerer personlig og privat på sociale medier.

Professionel

Det giver sig selv, at du skal fremstå som ekspert på dit fagområde, så dine kunder får lyst til at arbejde sammen med dig/købe af dig. Professionel betyder ikke nødvendigvis formel, det betyder bare, at du har styr på dit fag.

Sådan bruger du det professionelle i din branding:

  • Fremvise de fantastiske resultater du skaber i din virksomhed b.la. gennem udtalelser fra dine kunder og fremvise dine resultater fx hvis du laver grafisk design eller Facebook annoncer.
  • Dele ud af din viden på sociale medier, blogs, podcast og lign.
  • Fortælle om din uddannelse og erfaring inden for dit område på din hjemmesides “Om” side.
  • Skab et godt (visuelt) førstehåndsindtryk: en lækker og professionel hjemmeside, en rød tråd mellem alle dine kanaler (hjemmeside, sociale medier og de fysiske rammer, hvis du har sådan nogle), professionelle billeder etc.
  • Give en eminent god service og give dine kunder mere, end de forventer.

Personlig

Vi køber af dem vi kender og stoler på. Derfor er det vigtigt, at dit brand har en personlighed man kan fornemme – jep, dit brand har en personlighed, en identitet. Hvis du er ansigtet udadtil, er du ofte personen, man skal kunne mærke. Hvis du derimod sælger produkter kan du skabe en anden identitet/persona omkring dit brand. Men lad os lige blive ved tanken om, at du er personen bag og vi skal kunne fornemme dig og skabe tillid til dig.

Sådan bruger du det personlige i din branding:

  • Hvilke værdier du har som du vil have med over i dit brand? Det kan være, at du går op i ærlighed, sundhed, frihed og kærlighed i dit arbejde. Så skal dit brand afspejle disse værdier. Dine værdier kan komme til udtryk i din visuelle identitet, dine handlinger og din “tone of voice”.
  • Hvilken “tone of voice” skal dit brand have? Hvordan vil du kommunikere? Hvilke ord vil du bruge? Måske endda overvej hvilke emojis du vil bruge, som signalerer det, du står for. Måske du slet ikke bruger emojis – det har også en signalværdi. Din “tone of voice” er et super godt værktøj til at vise personlighed.
  • Lad dine kunder komme lidt under facaden på dig og lære dig at kende, både for dine stærke og mindre stærke sider. Et stærkt brand er et brand, hvor vi har en klar idé om hvad brandet står for – ligesom når vi kan aflæse et menneske og vide hvad vedkommende står for. Du vil opleve, at det ikke er alle der kan lide dig. Og det kommer til udtryk, når du begynder at vise dig frem. Ligesom ikke alle kan lide de samme brands. Hvis man ikke kan afkode dig, tiltrækker du ikke dem du gerne vil tiltrække – dine drømmekunder.

Privat

Her er vi inde i din privatsfære med familie, børn og alt det, der ikke har noget med din virksomhed af gøre. Og det er også her, det ofte bliver svært at balancere mellem privat og professionel – hvor meget skal vi vise?

Jeg tror på, at man kan have en succesfuld virksomhed ved udelukkende at være professionel og personlig, Men jeg tror også, at man kan have en succesfuld virksomhed ved at lukke sin målgruppe ind i privaten.

Jeg ser flere og flere af mine egne kunder (terapeuter, behandlere og coaches), som fortæller deres egen historie. Det kan inspirerer andre at se, at du har gået vejen før dem, så dine klienter/kunder ved, at det er muligt. Og at du er den rette til at guide vejen for dem!

Hvis det mærkes rigtigt for dig, at bruge din egen historie, så synes jeg at du skal gøre det. Man bliver nødt til at prøve ting af som selvstændig – teste, evaluere og prøve igen.

Men husk på, at dit brand i bund og grund handler om din drømmekunde og ikke om dig. Hvis dit hovedfokus er på dig, din historie og dine resultater, føler din kunde sig ikke hørt. Tænk på en god jobansøgning. Du skal fortælle om dig selv og vise dine resultater til arbejdsgiveren, men dit hovedfokus skal være hvad du kan gøre for virksomheden.

Huskeregler for dig, der balancerer mellem det private og personlige på sociale medier

Hvis du gerne vil vise “behind the scenes”-opslag på sociale medier fx en gåtur i skoven, familiehygge skal du huske på, hvad der er godt content på sociale medier. Hvad får man ud af at følge dig?

Jeg ser rigtigt mange af disse opslag uden nogen hensigt andet end ren hygge. Det motivere mig ikke til at følge dig, hvis jeg ikke får noget ud af det. Der er 100 andre ting, jeg hellere vil bruge min tid på.

I stedet kan du stille dig selv disse to spørgsmål inden du skriver et opslag på sociale medier:

1. Hvad får mine læsere ud af dette opslag?
Hvis du blot deler billeder af blomster og familielivet derhjemme uden at give dine følgere noget de kan bruge, så er mit bud at du ikke rigtigt sælger noget på sociale medier.

Sociale medier er geniale til at opbygge kendskab og tillid. Det sker gennem godt indhold, dine følgere kan tage med sig og bruge. Tænk over hvordan du kan gøre dit “behind the scenes” opslag til godt content.

2. Hvad vil jeg have mine kunder til at gøre?
I bunden af dit opslag skal der som hovedregel altid være en “call to action”. Hvad vil du have læseren til at gøre efter de har læst dit opslag? Skal de sende dig en privatbesked for at modtage et link til din gratis e-bog? Skal de kommentere i opslaget og svare på et spørgsmål relateret til dit opslag? Skal de se dit webinar? Det er også en god idé at få dine følgere til at interagere med dine stories på Instagram ved at oprette meningsmålinger, quizzer og lignende “stickers”.

Når du får dine følgere til at interagere med dit indhold skaber du tillid mellem dig og dine følgere. Og algoritmen vil elske dit indhold, hvis nogen har lyst til at interagere med det.

Jeg håber, at du er blevet klogere på, hvordan du kan skabe balance mellem det professionelle, personlige og private. Der er ikke en “one size fits all”, så her er det vigtigt at du mærker ind i hvad der er rigtigt for dig og din virksomhed.