Hvorfor snakker så mange om at få designet et logo? Er det ikke lige meget med et logo?
Nej, det synes jeg bestemt ikke. Et logo er en vigtig del af din branding. Det er med til, at skabe et stærkt brand. Jeg har 3 gode grunde til, hvorfor dit logo er vigtigt.
1. Skab positive associationer
Dine kunder afkoder dit logo lynhurtigt. Kan de lide dit logo, er du med til, at skabe positive associationer omkring dit brand. Jo flere positive associationer du kan skabe hos dine kunder, jo større sandsynlighed er der for, at de vil vælge dig frem for en anden.
Du kan se det lidt som et spil. Hver gang dine kunder (eller potentielle kunder) ser din hjemmeside, et opslag på Facebook, dit butiksskilt, en folder eller lignende, danner de en række associationer om dit brand på godt og ondt.
Jo flere positive associationer du kan skabe, i kundens møde med dit brand, jo bedre kan de lide dit brand. Og vi køber ydelser hos dem, vi godt kan lide.
Så dem der har flest positive associationer hos kunden vinder spillet og dermed kunden, hvis vi skal blive ved metaforen.
2. Skaber genkendelighed
Når du bruger dit logo på dit marketingsmateriale, ses det flere gange af dine kunder, og det er med til at skabe genkendelighed i dit brand. Repetition er et stærkt branding redskab, fordi dine kunder vil huske dig bedre, når de kan sætte et billede på – og når de ser det igen og igen.
Det samme gælder, når du bruger de samme farver, skrifttyper og holder den samme stil i alt, du sender ud. Repetition er med til at skabe genkendelighed. Derfor er en visuel brand identitet vigtig foruden et logo.
3. Et logo afspejler dit brand
Et logo er også vigtigt, fordi det kan kommunikere hvad dit brand står for. Derfor er det vigtigt, at dit logo er designet med din målgruppe og dit brands værdier og identitet for øje. Hvis det derimod ikke afspejler dit brand, får dine kunder en forkert opfattelse af, hvad du står for eller hvem du henvender dig til. Det er derfor vigtigt, at dit logo sender de rette signaler. Og så skal et logo selvfølgelig være lækkert, at kigge på.
Jeg vil gerne have et logo – hvad skal jeg have styr på?
Først og fremmest skal du have et logo, du har lyst til at vise frem.
Det skal vises, ellers virker det ikke. Det er også vigtigt, at have styr på de rigtige formater. Det er super ærgerligt at have et logo i dårlig billedkvalitet (også kaldet pixeleret). Logoet skal kunne tåle at blive skaleret op i stor størrelse og ikke miste sin kvalitet.
Du kan gå efter disse huskeregler:
OBS: Huskereglerne kan virke teknisk svære for nogle, men bare rolig, du behøver ikke at have styr på de tekniske ting, hvis du overlader logodesign til en grafiker. Hos Yin Branding får du en logo-pakke med de filer, jeg anbefaler her i indlægget, så du kan bruge dit logo ligeså tosset du vil til print og web. Derudover får du instrukser i, hvordan du bruger dit nye logo. Du kan læse mere om logo designs her.
Et logo skal designes og opsættes i et vector-program, eksempelvis Adobe Illustrator. Med vector-grafik kan dit logo skaleres op til eksempelvis et banner eller butiksskilt, og stadig se lige så skarpt ud som på et lille visitkort.
Brug aldrig billeder i dit logo – kun vector-grafik. Billeder er pixel-baseret, dvs. de består af små farvede firkanter. Zoomer du ind på et billede, vil du se de små firkanter som får billedet til, at se uskarpt ud.
Brug vector-filer som PDF, EPS og AI til print af dit logo.
Brug PNG eller JPG logo online som på din hjemmeside, sociale medier og ligende. Ønsker du, at bruge dit logo på et billede, skal du bruge PNG-format, så du ikke får baggrunden med.
Sørg for, at du som minimum får en EPS eller SVG-fil og en PNG-fil fra din grafiker, når du bestiller et logo. Et logo er ikke meget værd, hvis du ikke får de rigtige filtyper, så du ikke kan bruge det efter hensigten.
Jeg håber, at du blev klogere på hvorfor et logo er vigtigt, og hvad du skal gå efter, når du skal have designet dit logo samt hvordan du bruger det i praksis.
Leave a Comment